Hoe bouw je routines in?

Je bekijkt nu Hoe bouw je routines in?

Eerder schreef ik een artikel over de voordelen van het inbouwen van routines. Namelijk: ze geven je rust en overzicht, helpen je focussen, geven zelfvertrouwen en besparen energie. In dit artikel ‘Hoe bouw je routines in?’ geef ik je zes tips hoe je nieuwe routines in jouw leven kunt inbouwen.

Iedereen herkent waarschijnlijk een van de volgende het volgende situaties wel. Je hebt de zolder opgeruimd en een maand later is het toch weer een rommel geworden. Je had die ene rommella vorige week omgetoverd tot opgeruimde la en vandaag is die weer ontploft. Je wordt ’s ochtends wakker, je loopt de keuken in en baalt dat je de vaatwasser niet al eerder had uitgeruimd.

Je hebt ook zoveel andere dingen te doen en je loopt over. Je kan gewoon ook niet alles op orde houden. Maar je baalt wel dat je achter de feiten blijft aanlopen.

Wil je hier toch graag verandering in, wil je het eens anders aanpakken? Lees dan door en luister goed…:

Wake up en ga in de actiestand!

Want jij bent de enige die verandering in deze situatie kan aanbrengen. Die de regie heeft om voor een echte verandering te gaan. Blijf je in de wachtstand? Dan blijft het zoals het nu is. En dat wil je dus niet, want anders was je al afgehaakt bij het lezen van dit artikel. Wil je het écht anders, kom dan dus in die actiestand. Een goed begin is het aanbrengen van routines, want die helpen je om niet meer achter de feiten aan te blijven lopen. Ik geef je zes tips om nieuwe routines in jouw leven in te bouwen.

Tip 1. Begin klein

Je kunt niet alles tegelijk, dus kies waar jij je kostbare tijd aan wilt uitgeven en ga daar routines in aanbrengen. Maak een overzicht van jouw verplichtingen in de week/maand en hoeveel tijd je daaraan kwijt bent. Kies vervolgens 1 onderdeel uit dat regelmatig terugkomt, waarbij je niet meer achter de feiten wilt aanlopen en je dus een routine voor gaat bedenken.

Tip 2. Bepaal jouw doel

Bepaal wat jouw doel is: Wat is hetgeen je uiteindelijk wilt bereiken door deze routine in te bouwen? Wat gaat jou dat opleveren? Elke keer als het even tegenzit met het inbouwen van je routine en je wilt ermee stoppen, dan lees je je doel opnieuw. Dat is namelijk jouw houvast om vol te houden.

Tip 3. Ontwikkel een routine die bij je past

Bedenk een routine die bij jou past. Er is niet één manier. Soms is het echt even zoeken, uitproberen en bijstellen. Gun jezelf daar ook de ruimte voor.

Voorbeeld: Je wilt meer routine in de was, want je wilt niet meer al die losse was in huis en je wilt niet misgrijpen als je iets die dag graag wilt dragen. Doe je was dan bijvoorbeeld op vaste momenten in de week. Kies dan bijvoorbeeld de dag na sportavond als al die stinkzooi toch gewassen moet worden. Als je op vaste momenten bepaalde taken uitvoert, dan kan je het op andere momenten loslaten en dat geeft rust.

Lees ook deze tips voor het leuker maken van de was

Tip 4. Houd de boel op orde

Zodra je ergens een routine in hebt, houd die dan vast.

Voorbeeld: Is jouw rommella net opgeruimd? Heerlijk, houden zo! Mocht je een paar dagen later enorme haast hebben, snel de rommella open trekken en er iets in willen gooien, houd jezelf dan tegen!

Gooi het in de la, maar berg het gelijk op de juiste plek op. Zo zorg je ervoor dat de opgeruimde plekken netjes blijven. Je kan jezelf ook aanleren om elke dag de al opgeruimde ruimtes in huis even langs te lopen: ligt alles nog op zijn plek? Zo ja, geniet ervan :-), zo niet, breng het snel weer op orde.

Iets op orde houden kost minder tijd dan laten verslonzen en later opnieuw opruimen

Tip 5. Introduceer het 10-minuten rondje

Introduceer het 10-minuten rondje. Loop 10 minuten door je huis voordat je naar bed gaat. Doe die dingen die voor jou belangrijk zijn om op orde te hebben als je ’s ochtends je bed uit komt. Ruim bijvoorbeeld de keukentafel op, ruim de vaatwasser uit, vouw de laatste was op etc. Doe dit consequent elke avond. Hou vol, het wordt vanzelf een gewoonte als je er mee door blijft gaan.

Tip 6. Zet je mindset in de ochtend

Wat ik zelf een hele fijne routine vind, is om mijzelf ’s ochtends voordat ik opsta, de volgende vraag te stellen:

‘Wat heb ik nodig om er vandaag een fijne dag van te maken?’

Toen ik mijzelf deze vraag vanmorgen stelde (het is vandaag zondag) was het eerst dat in mij opkwam: Telefoon uitzetten en veel naar buiten. Ik zette dan ook gelijk mijn telefoon uit, ging in mijn zondagskloffie naar beneden, zette een verse cappuccino en dronk die buiten met dikke sjaal om en skihandschoenen aan. Een zonnetje kreeg ik daar zomaar bij cadeau. Op deze manier heb ik een heerlijke start van de dag! En nee, ik heb er geen foto van gemaakt, want die stond uit :-).

Waren deze tips voor het inbouwen van routines nuttig voor jou? In mijn online training ‘Zo maak je een goede en realistische planning’ breng je al jouw verplichtingen en to do’s samen met mij in kaart en gaan we samen aan de slag hoe je daar meer overzicht en rust in krijgt. Het aanbrengen van routines is hier ook een belangrijk onderdeel van. 

Door middel van coaching en training help ik jou richting een fijn, opgeruimd huis en meer grip op jouw tijd. Zodat je toekomt aan wat voor jou belangrijk is.

Overzicht en rust in je huis

Overzicht en rust in huis

Herken jij …

Je bent snel afgeleid als je bezig bent met spullen opruimen en voordat je het weet ben je met iets heel anders bezig?

Je hebt al meermalen geprobeerd om je huis op orde te krijgen, maar je krijgt het maar niet af?

Er is veel rommel in huis, waardoor je spullen regelmatig kwijt bent, of je wordt er onrustig van?

Je vind het lastig om afstand te doen van spullen?

Je weet niet hoe je het opruimen makkelijker en leuker kunt maken?

Je weet gewoon niet meer waar je moet beginnen met opruimen of ontspullen?

Je wil graag je vrienden en familie in je huis kunnen verwelkomen zonder gevoelens van ongemak?

Overzicht en rust in je agenda

Herken jij …

Je blijft steeds maar nieuwe to do lijstjes maken?

Je vraagt je af waar je tijd blijft?

Je komt niet of onvoldoende in de actiestand?

Je stelt lastige klussen uit?

Je maakt onrealistische (niet-haalbare) planningen?

Je hoofd zit overvol en je ervaart onrust?

Je wordt voor je gevoel tegengewerkt door de omgeving?

Je komt niet of onvoldoende toe aan wat er werkelijk voor jou toe doet?

Je wilt graag meer de regie over jouw week terug?

Overzicht en rust in je hoofd

Jouw mindset speelt een grote rol in alle veranderingen die je wilt doorvoeren in jouw leven.

Je kan je mindset trainen, zodat je beter kunt omgaan met onverwachte gebeurtenissen en tegenslagen die je tegenkomt in jouw leven.

Een sterke mindset heb je nodig als je (kleine of grote) veranderingen wilt doorvoeren in je leven. 

Keuzes maken, uitproberen, leren en weer aanpassen is nu eenmaal een proces dat hoort bij verandering.

‘It is not the strongest nor the most intelligent of species that survive, but the one that is most adaptive to change’ (Darwin)

Wil je meer weten over  mindset en positiviteit? Dan ben je hier aan het juiste adres.

Overzicht en rust in het gezin

Ben je op zoek naar meer overzicht en rust binnen jouw zorgintensieve gezin met autisme, ADHD en/of hoogsensitiviteit?

Zelf heb ik ADHD, ben hoogsensitief en ik run een gezin met twee kinderen met autisme, waarvan één met ADHD en de ander hoogsensitief. Rust en balans zoeken in ons gezin én tegelijkertijd mijn eigen dromen waarmaken is een enorme uitdaging. 

In de volgende video deel ik mijn eigen ervaringen met mijn gezin om jou te inspireren, bewust te maken, te helpen en indien gewenst – als je een klik voelt – te coachen en te trainen.

Op naar meer rust en balans in je huis, agenda, hoofd en daardoor meer energie voor jezelf en jouw gezin!

Het gezicht achter Marleen Brengt Structuur

Als ik rust ervaar geniet ik volop van het leven, dat gun ik jou ook!

Marleen Gondelach

Zoek je hulp of heb je een vraag?

Het snelste gaat het als je rechtsonder op de WhatsApp-button klikt, ik reageer doorgaans binnen een paar uur. Voor andere manieren om contact met me op te nemen verwijs ik je door naar mijn contactpagina!

Geef een antwoord