Tips voor het leuk maken van de was

Je bekijkt nu Tips voor het leuk maken van de was

Wééér die uitpuilende volle wasmand met kleding die nodig gewassen moet worden. Al die schone was die nodig opgevouwen en opgeruimd moet worden. Strijkgoed dat ligt te wachten om gestreken te worden. Houdt het dan nooit op? Nee, inderdaad. Het houdt nooit op. Om moedeloos van te worden soms. Maar, je kan het ook leuker en makkelijker maken voor jezelf. In dit artikel lees je 15 tips voor het leuk maken van de was.

Ik vroeg op Facebook en LinkedIN: Wat is jouw gouden tip voor die volle wasmand? Hoe zet jij jezelf ertoe om er tóch weer aan te beginnen? Hoe por je jezelf tot actie, wat zeg je tegen jezelf? Er kwamen veel nuttige reacties binnen. Hierbij alle tips voor het leuk maken van de was op een rij, met aanvullingen per tip.

1. Stop met strijken

Minder strijken scheelt je tijd en bespaart op je energierekening. Je kan bijvoorbeeld al heel lang strijkvrije blouses kopen en als je je kleding goed uitschudt na de was en in zijn geheel aan wasknijpers te drogen hangt zoals op de foto bij dit artikel (in plaats van dubbelgevouwen op de waslijn), dan is de kans een stuk kleiner dat je die alsnog moet strijken. Ook deze tip kwam binnen: ‘Ik gebruik de wasdroger als strijkmachine: ik stop een paar kledingstukken 2 tot 3 minuten in de wasdroger, wapper ze daarna uit en hang ze op een hangertje te drogen.’

2. Was minder vaak

Als je je kleding minder vaak wast, blijft je kleding langer mooi. Minder vaak wassen is ook beter voor het milieu en voor je energierekening. Je kunt een trui bijvoorbeeld ook even laten luchten op een stoel of aan een hangertje voor het raam. Die kan echt nog wel een dagje mee. Ook handdoeken hoeven niet altijd gelijk de wasmand in, zeker niet na het douchen of badderen. Je kwam er immers schoongewassen uit toch?

3. Was pas als er echt helemaal niets meer in de wasmand past

Was pas, als die wasmand helemaal vol zit. Als je houdt van dit soort uitdagingen (zoals ik), dan is de kans groot dat je jezelf vaker gaat afvragen: ‘Moet dit wel echt gewassen worden of is het eigenlijk nog helemaal niet nodig?’ Grote kans dat je vanaf nu minder tijd kwijt bent met de was, omdat je tip 2 hiermee ook gelijk toepast.

4. Was op vaste momenten

Een moeder schrijft: ‘Ik zet ‘s avonds een was klaar die ‘s ochtends vroeg aan gaat. Die hang ik ‘s ochtends na het douchen op. ‘s Avonds als de kinderen in bad gaan vouwen we het op.’ Een ander schrijft: ‘Bij elke nieuwe was, vouw ik de laatste was op.’ Het inbouwen van routines zorgt dat je bijblijft en geeft rust.

5. Rubriceer de was

Leg alle gevouwen was die dezelfde bestemming (ruimte in huis) heeft bij elkaar. Heb je altijd veel was, dan kan je voor elke bestemming een andere wasmand gebruiken (in bijvoorbeeld verschillende kleuren: iedereen zijn/haar eigen wasmand). Heb je geen tijd om de was op te vouwen en op te ruimen, of vind je dat de taak van jouw partner/kind? Dan kan je de wasmand met ongevouwen schone was ook op de slaapkamers zetten. Kunnen ze het in ieder geval terugvinden.

Doe je al mee met de opruimchallenge ‘Je huis opgeruimd in 3 maanden?’

6. Ruim de was gelijk op

Ruim je was gelijk op als het schoon en droog is. Iemand schrijft: ‘Ik denk altijd dat ik er later of morgen wel meer tijd en zin in heb en loop er dan dapper langs. De was in de machine stoppen kan ik dan wel weer heel goed.’

Bij mij boven staat er nu al 2 dagen een volle schone was op mij te wachten om op te vouwen. Ik ben er zeker al 3 keer langsgelopen en elke keer kwam het niet uit en nu staat deze er tot mijn ergernis nog. Ik had het gewoon gelijk moeten doen, want zoveel werk is het dan niet en dan is die taak ook gelijk uit het hoofd.

7. Elke dag een stukje

Als je elke dag bijvoorbeeld een kwartiertje aan de was besteedt, dan blijft het niet liggen. Én een kwartier is te overzien en meestal zo voorbij (vaak ben je zelfs eerder klaar).

8. Geef de wasmand aan je partner

Geef de wasmand met te vouwen was aan je partner als die toch tv zit te kijken. Dat kan er best even bij. Sowieso de beste tip dit haha!

9. Vouw voor de tv

Als je het dan toch perse zelf wilt doen ;-), neem alle was dan mee en installeer jezelf voor de tv. Een moeder schrijft: ‘Ook hier, in ons 6-persoonshuishouden houdt het nooit op met de was. Wat vouwen betreft: óf ik vouw het meteen als ik het afhaal, óf ik neem een mand met meerdere wassen mee naar beneden en vouw het in de kamer waar jan en alleman is. Zo kan ik theedrinken, kletsen, luisteren en politieagent spelen tegelijk….. En als ik weinig fut heb dan krijgt een van de kids (als die aanwezig zijn en niets te doen hebben) de handdoeken om te vouwen en een ander de sokken…. zo gaat het ook nog eens sneller….!’

10. Maak een feestje van je wasruimte

Maak je wasruimte aantrekkelijk: zet er een fijne stoel neer, zet een tv neer, kijk Netflix, wat je dan ook fijn vindt. Zo wordt de was doen een ontspanmoment voor jou.

11. Luister muziek, een podcast of een audioboek

Met draadloze oortjes of je mobiel in je kontzak kan je heerlijk muziek, een podcast of audioboek luisteren terwijl je de was doet en door je huis heen loopt, rent of danst om de was op te ruimen. Dat is ook nog eens een lekkere work-out.

12. Was als een boeddhist

Een moeder schrijft: ‘We zijn met z’n 5en hier thuis, er is echt altijd was. Zin heb ik nooit, maar ik weet dat als ik het niet nu doe, het straks toch moet. Meestal zie ik een boeddhist voor mij die de hele dag een tempel veegt… met geduld en focus op dat stukje. En dan neem ik mij voor toch gewoon weer een stukje te doen.. omdat ik het te doen heb.’

Het helpt als je de was leuk gaat vinden, als je deze zinvol kunt maken. Dat kan bijvoorbeeld door dankbaar te zijn dat je de luxe hebt om al die kleding in huis te mogen hebben. Dan maak je een dankbaarheidsmoment van je was. Ook kan je jezelf aanleren om heel zen te vouwen, zoals bijvoorbeeld Marie Kondo dat doet met The KonMari Fold.

13. Leg een department of lost socks aan

Ben je regelmatig sokken kwijt en zit je met allerlei sneue eenlingen? Maak een mandje en bombardeer die tot ‘The department of lost socks’. Met dank aan een Facebookvolger voor deze geweldige leuke tip én naam. Ik gebruik hier trouwens zelf al jaren een simpel mandje voor, maar ik zie op google dat er zelfs een markt voor is, zoals deze gadget.

14. Beloon jezelf

Geef jezelf een dikke beloning als je een hekel hebt aan de was en het gelukkig weer achter de rug is. Het helpt om dat vooraf al te bedenken door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen: ‘Als ik de was straks heb opgeruimd, dan gun ik mezelf daarna even een rustmomentje met een bakkie koffie.’

15. Haal hulp in huis

OK, hier moest ik erg om lachen, deze reactie: ‘Er vanuitgaande dat die volle wasmand geen metafoor is voor iets anders heb ik voor mezelf de ideale oplossing gevonden: een huishoudster! Zolang ik deze niet kan automatiseren moet het maar even zo.’ 

Heb je genoeg budget, dan kan dit zeker een uitkomst bieden. Heb ik ook gehad (om mijn huis schoon te houden), toen ik daar nog genoeg budget voor had. Het was een verádeming binnen het drukke gezinsleven en zij was heel blij dat ze mij kon helpen. Win-win.

Waren deze tips voor het leuk maken van de was nuttig voor jou? Kom jij doorgaans tijd tekort in de week en ben je op zoek naar praktische tips om o.a. je huishouden overzichtelijk te krijgen? Zodat je meer overzicht en rust krijgt én meer tijd voor ontspanning overhoudt? Volg dan mijn online training ‘Zo maak je een goede en realistische planning’.  In één dag leer ik je hoe je een goede en realistische planning maakt. Ik help je heel graag op weg.

Door middel van coaching en training help ik jou richting een fijn, opgeruimd huis en meer grip op jouw tijd. Zodat je toekomt aan wat voor jou belangrijk is.

Overzicht en rust in je huis

Herken jij …

Je bent snel afgeleid als je bezig bent met spullen opruimen en voordat je het weet ben je met iets heel anders bezig?

Je hebt al meermalen geprobeerd om je huis op orde te krijgen, maar je krijgt het maar niet af?

Er is veel rommel in huis, waardoor je spullen regelmatig kwijt bent, of je wordt er onrustig van?

Je vind het lastig om afstand te doen van spullen?

Je weet niet hoe je het opruimen makkelijker en leuker kunt maken?

Je weet gewoon niet meer waar je moet beginnen met opruimen of ontspullen?

Je wil graag je vrienden en familie in je huis kunnen verwelkomen zonder gevoelens van ongemak?

Overzicht en rust in je agenda

Herken jij …

Je blijft steeds maar nieuwe to do lijstjes maken?

Je vraagt je af waar je tijd blijft?

Je komt niet of onvoldoende in de actiestand?

Je stelt lastige klussen uit?

Je maakt onrealistische (niet-haalbare) planningen?

Je hoofd zit overvol en je ervaart onrust?

Je wordt voor je gevoel tegengewerkt door de omgeving?

Je komt niet of onvoldoende toe aan wat er werkelijk voor jou toe doet?

Je wilt graag meer de regie over jouw week terug?

Overzicht en rust in je hoofd

Jouw mindset speelt een grote rol in alle veranderingen die je wilt doorvoeren in jouw leven.

Je kan je mindset trainen, zodat je beter kunt omgaan met onverwachte gebeurtenissen en tegenslagen die je tegenkomt in jouw leven.

Een sterke mindset heb je nodig als je (kleine of grote) veranderingen wilt doorvoeren in je leven. 

Keuzes maken, uitproberen, leren en weer aanpassen is nu eenmaal een proces dat hoort bij verandering.

‘It is not the strongest nor the most intelligent of species that survive, but the one that is most adaptive to change’ (Darwin)

Wil je meer weten over  mindset en positiviteit? Dan ben je hier aan het juiste adres.

Overzicht en rust binnen je GEZIN

Ben je op zoek naar meer overzicht en rust binnen jouw zorgintensieve gezin met autisme, ADHD en/of hoogsensitiviteit?

Zelf heb ik ADHD, ben hoogsensitief en ik run een gezin met twee kinderen met autisme, waarvan één met ADHD en de ander hoogsensitief. Rust en balans zoeken in ons gezin én tegelijkertijd mijn eigen dromen waarmaken is een enorme uitdaging. 

In de volgende video deel ik mijn eigen ervaringen met mijn gezin om jou te inspireren, bewust te maken, te helpen en indien gewenst – als je een klik voelt – te coachen en te trainen.

Op naar meer rust en balans in je huis, agenda, hoofd en daardoor meer energie voor jezelf en jouw gezin!

Het gezicht achter Marleen Brengt Structuur

Als ik rust ervaar geniet ik volop van het leven, dat gun ik jou ook!

Overzicht en rust bij autisme Cropped

Zoek je hulp of heb je een vraag?

Het snelste gaat het als je rechtsonder op de WhatsApp-button klikt, ik reageer doorgaans binnen een paar uur. Voor andere manieren om contact met me op te nemen verwijs ik je door naar mijn contactpagina!

Geef een antwoord