Structuur en autisme: plannen, organiseren, uitvoeren en bijhouden

Je bekijkt nu Structuur en autisme: plannen, organiseren, uitvoeren en bijhouden
  • Leestijd:11 minuten gelezen
  • Berichtcategorie:Autisme

Ik ben een moeder van twee kinderen met autisme en ben professional organizer en structuurcoach. Zelf heb ik ADHD, dat pas zeer recent (juni 2022) is vastgesteld. Een nogal dynamische combinatie dus, met genoeg reuring in het gezin. Met óók een grote uitdaging om de rust in huis te bewaren, terwijl iedereen zichzelf kan en mag zijn. De balans is regelmatig ver te zoeken. Een opgeruimd huis helpt mij om me beter te kunnen focussen op dat wat belangrijk is. Een fijne planning met genoeg ruimte voor flexibiliteit is ook onmisbaar. Ik geef coaching en trainingen aan anderen hoe ook zij dit kunnen organiseren binnen hun leven door een praktische aanpak. 

Mijn kinderen zijn voor mij de experts in autisme en ik luister goed naar wat zij aangeven wat er voor hun nodig is en probeer dat vervolgens te matchen met wat ik nodig heb. Ik heb als referentiekader enkel mijn kinderen met autisme en wilde erg graag weten welke knelpunten er zijn rondom opruimen en plannen bij volwassenen met autisme. Zodat ik deze kennis kan meenemen richting mijn kinderen én om deze kennis en inzichten mee te nemen in de vormgeving van mijn trainingen en coaching. 

Ervaringen ophalen

Daarom plaatste ik in 2021 een oproepje op de Facebookpagina van Autisme Nederland met de volgende vraag:

‘Heb jij moeite met plannen en organiseren? Hoe uit zich dat? Wat voor hulp zou je hierbij kunnen gebruiken?’

De reacties waren massaal; echt geweldig! Heel leerzaam wat daar allemaal werd aangegeven waar de knelpunten zitten. Ook las ik geweldige tips van volwassenen met wat wél werkt. Heel mooi om te zien hoe iedereen elkaar hiermee al kan voorzien van allerlei goede tips.

Knelpunten

  • Moeite met het behouden van overzicht in alles wat moet;
  • Moeite met het maken van een realistische planning met een goede balans (hoe maak je een goede verdeling van alle taken over de week, hoe houd je rekening met je energiebalans zodat er geen overprikkeling ontstaat, hoe plan je voldoende hersteltijd in voor jezelf)
  • Moeite om een goede verdeling te maken tussen reguliere taken (wat elke week of elke 2 weken terugkomt zoals huishouden, inplannen van alle maaltijden, huishoudelijke taken) en extra taken);
  • Moeite met inschatten hoe lang iets duurt;
  • Moeite met prioriteren (wat moet eerst af);
  • Moeite met het uitvoeren en volhouden van de planning: beginnen met taken, afmaken van taken, stoppen met een taak (eenmaal bezig, wordt de tijd vergeten en komen overige taken in de knel), energie is op een gegeven moment op om de planning te blijven volgen, snel afwijken van de planning);
  • Uitstelgedrag: Eerst de leuke taken doen, de rest uitstellen;
  • Moeite met het overzien van het opruimen en het afmaken van taken (snel afgeleid, als je door een ruimte loopt zie je daar een taak en start je daarmee en de oorspronkelijke taak blijft liggen; soms op meerdere plekken in huis tegelijk bezig);
  • Snel afgeleid door reclames, social media, de omgeving;
  • Stress als je op een overzicht ziet wat er allemaal gepland staat en moet;
  • Moeite om af te wijken van de planning: geeft onrust en stress;
  • Moeite met de afhankelijkheid van anderen, die de planning of to-do lijst in de war schoppen;
  • Moeite met anderen die je onderbreken tijdens het uitvoeren van je taken, zoals het stellen van een vraag of als iemand iets anders doet dan je zelf in gedachten had.
  • Moeite met plannen als andere mensen chaotisch zijn en geen duidelijkheid geven;

Tips

  • Kijk naar jouw eigen persoonlijke situatie en stem daar de hulp op af: wat voor een ander werkt, hoeft niet voor jou te werken;
  • Kijk naar wat voor jou persoonlijk al werkt: wat gaat er al goed? Door daarnaar te kijken kan je dichter bij een methode komen die voor jou werkt;
  • Maak een overzichtelijke planning van alles wat nodig is in het leven om de boel op orde te houden;
  • Gebruik voor het houden van overzicht een planbord (bijvoorbeeld in de keuken), (digitale) agenda (Geef me de 5 agenda), familieplanner, picto-agenda en/of bulletjournal;
  • Werk met beloningen: Geef jezelf een beloning voor een afgeronde taak: Vink af op de planning wat je al gedaan hebt;
  • Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de hoeveel taken die je per week aan kunt;
  • Plan voldoende (schakel)tijd én rustmomenten in tussen afspraken/taken voor onverwachte dingen, zodat de kans klein is dat je achter komt te lopen met de planning. Autisme-its-me deelde een blog over schakelmomenten;
  • Als je afgeleid bent, ga dan terug naar de planning en stel jezelf de vraag: ‘Waar was ik oorspronkelijk mee bezig?’
  • Evalueer elke avond hoe jouw dag is verlopen: wat ging goed, wat niet, hoe kan het anders?
  • Deel je taken op in kleinere deeltaken, zodat een grote taak beter te behappen is én je meer zicht krijgt op wat er allemaal komt kijken bij een taak (let wel op dat dit niet teveel kleine deeltaken worden, waardoor je verzandt). Dit kost tijd om te doen, maar door dit vol te houden, gaat dit uiteindelijk meer rust opleveren;
  • Laat iemand met jouw planning meekijken die je kan helpen, adviseren, tips geven of jouw planning realistisch is en iemand die je scherp kan houden op het pakken van voldoende rust;
  • Als je het lastig vindt als anderen jou onderbreken in jouw planning en organisatie, vraag de ander dan om rust en ruimte tot je klaar bent;
  • Vraag om duidelijkheid als niet helder is wat er van een ander van jou wordt verwacht.

 

 

Wil je meer weten over mijn online trainingen en coaching?

Wat heb ik genoten van de openheid en alle tips. Deze heb ik opgenomen in mijn online trainingen en ook in mijn persoonlijke coaching ben ik hier bewust van.

Wil je meer weten over de online trainingen? Klik hier voor informatie over de online training Opruimen en Ontspullen. Lees hier meer informatie over de online training Meer Grip op je Tijd. En hier kan je meer informatie vinden over persoonlijke coaching.

 

Wil jij dat ik jou help meer rust en balans te vinden binnen jouw dynamische gezin?

Twee ouders die ik heb gecoached:

Thea: ‘Door jouw luisterend oor heb ik mijzelf weer teruggevonden en zin om lekker aan de slag te gaan. Jij snapt mij écht en ik had na ons gesprek de hele dag vleugels. Met behulp van jouw tips heb ik al mijn taken op een rij. Het was zóveel, dat ik mijn deadlines niet haalde en in gesprek ben gegaan met mijn werk. Ik ga nu hulp krijgen met het wegwerken van de berg taken, dus het komt helemaal goed. Ook heb ik besloten om vanaf de zomer 1 dag minder te gaan werken. Ik heb er nu al zin in. Ik geniet van het overzicht dat ik, door jouw hulp nu heb. Het helpt erg om te plannen, óók de leuke dingen. Ik voel al veel meer balans in mijn leven.’

Miranda: ‘Door ons gesprek en de vragen die je stelde, kon ik als het ware mijn hoofd ‘opruimen’. Daardoor zag ik waar mijn prioriteiten liggen en waar ik het liefst mijn zorg, energie en tijd insteek. Doordat ik weer helder heb wat het meest belangrijk is in mijn leven, lukt het me nu ook de taken meer los te laten waar ik geen tijd, energie of financiën voor heb. Ook besefte ik dat ik best wat meer hulp kan vragen uit mijn netwerk. Dit heeft meer rust gegeven in ons gezin met kinderen met autisme.’

Je kunt me ook terugvinden op YouTube!

 

Cursussen over autisme

Ik werk al een tijdje met veel plezier samen met KOEKIE Autisme Begeleiding van Jonneke Koekhoven.

Samen schreven wij de online cursus Autisme en Diagnose voor ouders van kinderen met autisme. Daarnaast volgde ik een aantal andere cursussen bij haar: 1 over autisme bij kinderen en boosheid en 1 over autisme bij kinderen en de pubertijd. Van beide cursussen heb ik veel geleerd waardoor ik me nog beter kan verplaatsen in mijn kinderen en meer rust kan creëren binnen ons gezin. Ook in de coaching van gezinnen waar autisme meespeelt, pas ik deze kennis en ervaring toe. Enorm waardevol 🙏.

Ik breng de online cursussen graag onder de aandacht, want wie weet ben jij of ken jij iemand die er ook mee geholpen is.

💚 Cursus Autisme en Diagnose – voor ouders: Heb je in het afgelopen jaar de diagnose autisme voor jouw zoon of dochter gekregen en weet je nog weinig over de ‘wereld van autisme’? Of heeft jouw kind al langer de diagnose, maar loop je nog regelmatig tegen onduidelijkheden en knelpunten aan? Klik hier voor meer informatie over deze cursus

💚 Cursus Autisme en de Pubertijd – voor ouders: Welk gedrag wordt veroorzaakt door de pubertijd en welk gedrag wordt veroorzaakt door autisme en hoe beïnvloeden autisme en de pubertijd elkaar?
Klik hier voor meer informatie over deze cursus

💚 Cursus Autisme bij Meisjes – voor ouders: Meisjes met gemiddeld tot hoog IQ met autisme worden vaak laat gediagnosticeerd en krijgen de eerste maanden of jarenlang niet-passende begeleiding. Wil je hier als ouder meer kennis over opdoen en meer leren over een praktische en passende aanpak? Klik hier voor meer informatie over deze cursus

💚 Cursus Autisme en Boosheid – voor ouders en voor zorgprofessionals (22 SKJ-punten): Waar komt de boosheid van mijn kind/ het kind dat ik begeleid vandaan? Hoe kan ik het voorkomen? Hoe kunnen we er als gezin / kan ik er als begeleider mee omgaan? Klik hier voor meer informatie over deze cursus

Geef een antwoord